Förlossningen

Tänkte skriva lite om förlossningen men jag tänker inte skriva allt för personliga saker så det kanske inte blir jätte bra skrivet men iaf =P


Det började med att jag vaknade runt 05:00 på morgonen (på lördagen) med värkar, jag blev jätte glad =D
Väckte Jocke och sa att jag hade fått värkar, så jag fick helt enkelt gå upp klockan 05:00 för det var omöjligt att sova med värkar kan jag tala om!

Runt 07:00 gick jag in och slet upp Jocke och sa att han var tvungen att gå upp och äta frukost ifall vi var tvugna att åka in till förlossningen.
Vid 09:00 åkte vi ut till mamma för mormor och morfar skulle komma ut och bjuda på fika=)  När vi kom ut till mamma så började jag, Jocke och mamma packa ihop allt i mitt rum, så mamma kan fixa iordning det. Efter nån timma så blev värkarna så jobbiga att jag inte kunde sitta där uppe på golvet och packa, så vi gick ner och började laga lite mat, eller mamma, mormor, morfar och Jocke började laga mat jag satt i soffan och hade ont!

När vi åkte från mamma så åkte vi förbi i Grundby för att hämta några lådor med Jockes saker i, sen blev det att åka hem till lägenheten. Hände inte mycket mer på dagen.

På kvällen så gjorde Jocke iordning lite mat, och under maten så kom värkar med 5-7 minuter mellanrum, då ringde jag mamma och kollade med henne och hon tyckte jag skulle ringa till förlossningen.
Så jag ringde upp dit och dom tyckte att vi skulle komma upp direkt så dom fick kolla hur det låg till=)

Klockan var 19:40 när vi kom upp till förlossningen. Först kom vi in på ett rum där dom satte två saker på min mage för att lyssna på Mollys hjärtljud, jag skulle ligga där med dom på magen i en halv timma men dom kom inte in försen efter över en timma. Allt lät iaf bara med lilla Molly, sen kollade dom hur mycket jag hade öppnat mig och det var bara 3 cm, men dom tyckte vi skulle stanna kvar iaf. Så jag fick 2 värktabletten och sen fick jag lägga mig i ett bad vilket var jätte skönt=D

När jag legat där i en halv timma så gick jag upp och la mig i sängen ist och stackars Jocke fick sova på en stol :P

Sen kom dom in och flyttade över oss till ett annat rum där förlossnings sängen stod. Jag fick ligga i en annan säng och Jocke fick ligga och sova i förlossnings sängen.
Dom kom  och och kollade hur mycket jag hade öppnat mig igen runt 22:00 och det visade sig att jag fortfarande bara var öppen 3 cm =/ Så dom stoppade mina värkar för att jag skulle få sova lite under natten för att orka med förlossningen sen. Vet inte vad dom gav mig men jag fick iaf hjärtklappningar och började skaka som en idiot av dom. Fick sova lite under natten men det var svårt att slappna av med hjärtklappningar!

Vaknade vid 08:00 nån gång av att jag hade fått väkar igen, så dom kom in och kollade om jag hade öppnat mig någe under natten men inte det, låg fortfarande på 3 cm =/

När klockan var 10:00 så fick jag dropp för att värkarna skulle komma igång mer. FYFAN säger jag bara !!!

Nån gång på kvällen gjorde det så j*vla ont så dom gav mig epidural och det gjorde inte så ont att ta den som jag trodde att det skulle gör=)

När den började värka kunde jag slappna av och det var jätte skönt. Somnade till och med ett litet tag när jag fått den.

Vid 17:00 släppte den där bedövningen, så då blev det jobbigt igen! 
Det var inte kul med dom där värkarna på slutet, det var riktigt jobbigt måste jag säga!

Men när klockan var 18:15 så började sjävla  krystningsarbetet iaf, och det gjorde inte hälften så ont som innan jag fick börja krysta.

Sen så tittade våran älskade lilla Molly ut klockan 19:04 <33
Det första jag sa (eller nästan skrek) var: det är en tjej =D!!
Jag blev jätte chokad över att det var en tjej eftersom jag var så säker på att det var en kille vi skulle få =P


Det går verkligen inte att förklara känslan när dom la upp henne ¨på bröstet, men det är det bästa som hänt mig <3

När hon låg uppe på bröstet på mig så kommer man knappt ihåg vilken smärta man gått igenom, den bara försvinner=)

Det går verkligen inte att förklara, man måste nog uppleva det själv! Jag trodde jag hade förstått hur det var när folk förklarat för mig men det var så annorlunda när vi fick gå igenom det själva=)<3


Efter ett litet tag så tog dom på henne lite kläder och så vägde och mätte dom henne. Hon var 50 cm lång och vägde 3380 gram =)<333

Vi låg på BB i 2 dagar, så vi kom hem på Tisdagen=) Hon är nog världens snällaste också=) Sover hela nätterna gör våran lilla tös <33

 09-10-11


Nu ska vi åka till Grundby och käka kvällsmat=) Men jag skriver lite mer nån annan dag! Det kanske blev lite rörigt i skrivandet men som sagt så vill jag inte skriva med allt som hände=)

Ta hand om er alla
Puss och Kram
<333


Vad folk tycker ^^
Postat av: fanny

Ville bara säga grattis till eran dotter! läser din blogg och tycker den är bra att läsa. Känner inte dig men hoppas dig all lycka med framtiden och lilla molly! kram

2009-11-01 @ 17:21:42
URL: http://blackvanilla.devote.se
Postat av: elin

ohh :) kul att få läsa lite om hela händelsen! måste verkligen vara annorlunda att uppleva allt själv, än att läsa om det bra. Grattis till molly föresten, lilla gullungen redan 3 veckor :) <3 pusspuss /ditt blåbär <3

2009-11-01 @ 21:10:44
URL: http://elinsbloggvarld.blogg.se/
Postat av: Linda Pettersson

ååh jag blir tårögs när jag läser detta! åh vad fint! grattis igen o igen o igen :D hoppas vi ses snart! många kramar på er! <3<3<3

2009-11-02 @ 21:43:20
URL: http://llpettersson.blogg.se/
Postat av: Anna - Mamma till Saga & Hundtokig!

Vad roligt att äntligen få läsa om hur det gick till när Molly kom till världen!

Hehe, jag var ju innan min förlossning rädd för att ta Epiduralen eftersom jag trodde attt det skulle göra så ont, men när jag väl fick den så kändes det inte eftersom värkarna höll på att ta kål på mig! Jag kan inte ens tänka mig hur det kändes när epiduralen slutade att verka! Vad hemskt, uscha!

Min höll i sig tills de kopplade bort den, och jag skulle krysta och det tackar jag gudarna för! För så ont som värkarna gjorde har jag aldrig haft tidigare!



Ja, visst är det häftig när de läggs upp till en på bröstet.. Känslan går verkligen inte att beskriva! Så fantastiskt!



Stora Kramar till er fina familj från oss <3

2009-11-03 @ 12:33:53
URL: http://egopix.blogg.se/firsttimeuser/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0