Vecka 38+0 =)<33

Hejsan!

Jag skrev inget igår när vi kom hem för jag var trött som en liten tomte så det blev sängen direkt för min del =)


Idag så går jag in i underbara vecka 38+0 =D bara 2 veckor kvar till beräknat förlossningsdatum. Ni anar inte hur glad jag skulle bli om det satte igång nu på en gång, tiden går så otroligt sakta nu tycker jag. Men det finns ju inte så mycket att göra åt saken det är bara att vänta på att det kommer igång =D<33

känns helt underbart att säga att det iaf inte är mer än 4 veckor kvar även om jag går över tiden, så nån gång inom 4 veckor så kommer våran lilla älskling titta ut till världen och göra oss till dom lyckligaste på jorden <33

Slänger in en liten text som vanligt om vad som händer under vecka 38+0=)<333

Bebisen

Nu är bebisen ungefär 50 cm från topp till tå och väger omkring 3.1 kilo. Den växer fortfarande även om den egentligen redan är redo att födas.

 

De senaste veckorna har bebisen samlat på sig avfall i mage och tarmar. Detta avfall kallas för beck och är grön-svart, och består av hudceller, lanugohår och annat material som bebisen svalt. Detta är den första avföring som bebisen kommer ge ifrån sig efter förlossningen. Ibland händer det att bebisen släpper becket ifrån sig redan i magen och kommer då ut delvis täckt av grön-svarta restprodukter. Särskilda åtgärder vidtas av vårdpersonalen om detta skulle vara fallet.

Om det är en pojke så skall hans testiklar vandrat ned i pungen vid det här laget och när den föds bör båda vara på plats. Hos omkring 1% av alla pojkar som föds har ännu inte testiklarna vandrat ner. Eftersom detta kan orsaka infertilitet och öka risken för testikelcancer så undersöker barnmorskan pojken efter förlossningen.

Bebisens huvud är mjukt och formbart på grund av de s.k. fontanellerna som kan liknas vid rörliga plattor, som ännu inte är sammanvuxna. Dessa är till för att huvudet skall kunna deformeras något för att enklare kunna passera ut genom födelsekanalen. Detta är normal och inte farligt för bebisen, men kan göra att huvudet ser lite underligt ut direkt efter förlossningen, men det återgår snart till normal form.

Ögonen saknar ännu tårkanaler, vilka utvecklas först några veckor efter förlossningen.

Du

Innan dina förlossningsvärkar börjar kan det hända att du upplever förvärkar, vilka inte skall förväxlas med Braxton-Hicks-värkar. Dessa förvärkar hjälper till att utvidga livmoderhalsen och förbereder vattenavgången. De kan försvinna om du ställer dig upp och går omkring en smula. Övre delen av din livmoder är nu 16.5 – 18 cm ovanför naveln.

Du kanske känner dig stor tung och otymplig, men håll ut. Målet är inte långt borta.

Bebisen kan födas vilken dag som helst nu. Bara 5% av alla barn föds på sitt beräknade förlossningsdatum.



 

Idag så ska jag och Jocke åka över till Madde som fyller år och fira henne lite =)<33 GRATTIS MADDE<33

Efter det så ska vi åka och handla lite till ikväll, sen så blir det att åka hem för vi ska vara hemma med hundarna ikväll för mamma ska på inflyttningsfest till Linda=)

Men nu så ska jag gå ner och göra iordning mig lite grann=P

Skriver mer när jag kommer hem =)

Ta hand om er alla
Puss och Kram
<333

 


Vad folk tycker ^^
Postat av: Anna - Gravid & Hundtokig!

Ohh, vecka 38! Snart så är det dags! Några trevliga förvärkar eller så?

Imorgon går jag in i vecka 37 :)



Vad bra att din lilla prins/prinsessa växer som h*n ska och verkar trivas där inne!

Har tänkt att kommentera i flera dagar men det har varit så mycket här hos oss, shopping ooch fika på stan heeela dagarna :)



Kram!

2009-09-12 @ 20:31:52
URL: http://egopix.blogg.se/firsttimeuser/
Postat av: Linda Pettersson

alltså åh det är så otroligt häftigt att läsa detta tycker jasg :O får man snart se en bild på den STORA maagen?? :D:D Kram o puss <3333

2009-09-13 @ 18:29:39
Postat av: Linda Pettersson

alltså åh det är så otroligt häftigt att läsa detta tycker jasg :O får man snart se en bild på den STORA maagen?? :D:D Kram o puss <3333

2009-09-13 @ 18:30:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0